21 روش برای پیروزی بر تنبلی

تنبلی

بسیاری از مردم درگیر معظلی بنام تنبلی هستند. تنبلی ممکن است ریشه در اتفاقات زندگی، ژنتیکی و یا الگو برداری و … داشته باشد. این مشکل توانایی افراد را برای بروز تمام توانایی خود کاهش می دهد و می توان باعث بروز افسردگی شود (البته در بعضی افراد).  برای درمان این چالش، بهتر است علت های آن را کشف و از راه حل های زیر یکی یا چندین مورد را مورد تست و اجرا قرار دهید. تا جایی کار را ادامه بدهید که به نتیجه خوب برسید.

نتیجه خوب چیست؟ مشخص است، حالتون خوب باشد و خودتان و دیگران شما را تنبل نبینند.

1- موانع روانی فعالیت‌های خود را شناسایی کنید و پیش از شروع هر فعالیتی انرژی روانی خود را تقویت کنید.
وقتی که در کل انسانی هستید که از نظر روانی و احساسی حال و حوصله ندارید پس برای رفع این مانع به یک ذره هیجان نیاز دارید. کارهایی مانند یک استراحت کوتاه، گوش دادن به یک موسیقی زیبا، خوردن غذای مورد علاقه‌تان و … می‌تواند انرژی احساسی شما را تقویت کند.

2- پیش از شروع هر کاری، مقدمات آن را فراهم کنید.
هر قدر از موضوعی بیشتر آگاهی داشته باشید و از قبل مقدمات آن را آماده کرده باشید، تسلط شما بر آن کار بهتر و سرعت عمل شما بیشتر می‌شود.

3- سه دلیل کاملاً شخصی و مربوط به خودتان بیاورید که بهتر است اهمال کاری را کنار بگذارید.
هر قدر دلایلتان ملموس‌تر باشد، بهتر است.

4- کار را از هر نقطه‌ای که برایتان راحت‌تر است، آغاز کنید؛
زیرا همین که قدم اول را بردارید، نیمی از راه را پیش رفته‌اید؛ پس چند قدم دیگر به جلو بردارید. وقتی درگیر کار شدید، دیگر برایتان سخت است که آن را نیمه کاره کنار بگذارید.

5- چشم اندازهای بزرگ اما اهداف کوچک داشته باشید.
اهداف بزرگ وقتی محقق می‌شوند که به مجموعه‌ای منسجم از اهداف کوچک تبدیل شوند.

6- پس از انجام هر بخشی از کار، به خودتان پاداش کوچکی بدهید،
مثلاً بگویید اگر این بخش از کار را تمام کنم، برای خود چای تازه، دم خواهم کرد. حتماً به قولی که به خودتان می‌دهید، عمل کنید؛ زیرا به این شکل، مکانیسم لذت و پاداش در هنگام انجام کارها در ذهن شما فعال می‌شود.

7- برای انجام کارهای مهم خود، یک ضرب الاجل زمانی تعیین کنید و با تمام وجود به آن متعهد باشید.
این کار انرژی‌هایی را در شما بیدار خواهد کرد که تاکنون از وجود آن بی اطلاع بوده‌اید، درست مانند شب امتحان.

8- کمبود انرژی یکی از عوامل تأثیرگذار بر تنبلی است.
مراقب سطح انرژی خود باشید. ورزش کنید و صبح‌ها صبحانه‌ای کامل و انرژی‌زا نوش جان کنید.

«شروع یک روز کاری بدون خوردن یک صبحانه‌ی خوب، مانند رفتن به جنگ بدون مهمات است».
ناپلئون بناپارت امپراطوری سابق فرانسه

9- طبق قانون نیوتن اگر جسمی در حالت سکون باشد، تمایل دارد در همین حالت باقی بماند و اگر در حال حرکت است، تمایل دارد به حرکت خود ادامه دهد.
انرژی انسان نیز از همین قانون پیروی می‌کند؛ پس هر زمان که احساس کردید در حال تنبلی هستید، با صرف انرژی مختصری فاز خود را تغییر دهید و در مسیر حرکت و پویایی قرار بگیرید.

10- افکار مثبت غیرواقع‌بینانه و داشتن انتظارات بیش از حد از خود نیز مانند افکار منفی می‌تواند تنبلی را تشدید کند.
برنامه‌ی روزانه‌تان را خیلی شلوغ نکنید، فهرست کارهایی را که در یک بازه‌ی زمانی مشخص باید انجام دهید، بیش از ظرفیت جسمی یا روانی خود در نظر نگیرید.

11- کاری را که شروع کرده‌اید، تمام کنید؛
حتی اگر خسته هستید، استراحتی کوتاه داشته باشید اما کار را متوقف نکنید. هیچ چیز خسته کننده‌تر از نا تمام گذاشتن کارها نیست؛ اما وقتی کاری را با موفقیت به پایان می‌رسانید، موجی از انرژی و اعتماد به نفس یک باره به سوی شما باز می‌گردد.

12- کارهای غیر ضروری را اصلاً انجام ندهید.
اینجا تنها جایی است که کمی تنبلی در آن مفید است؛ البته به شرطی که برای انجام آن، تاریخ مشخصی را در آینده‌ مشخص کنید و به آن تاریخ متعهد باشید.

13- به جای استفاده از واژه‌ی «باید» برای انجام کارها، سعی کنید مزایای ملموس و منطقی آن کار را در ذهن خود برجسته کنید.
ذهن ناخودآگاه شما از حس تحکم و اجبار بیزار است و بهتر است برای آن، انگیزه‌های ایجابی را تقویت کنید.

14- اگر هیچ یک از روش‌های غلبه بر تنبلی روی شما جواب نمی‌دهد، این روش را نیز امتحان کنید؛
بر روی یک صندلی بنشینید و برای مدتی سعی کنید هیچ کاری را انجام ندهید و حتی فکر هم نکنید. به زودی خواهید دید که نمی‌توانید این همه انفعال را حتی برای نیم ساعت تحمل کنید و بلند می‌شوید تا کاری انجام دهید.

15- انجام کارها هنگامی که حس خوبی دارید، بسیار راحت است؛
اما شما نمی‌توانید برای انجام کارهای ضروری همیشه به حس و حالتان تکیه کنید. کارهای مهم را انجام دهید؛ حتی وقتی حس خوبی ندارید یا کمی خسته هستید.

16- به خاطر داشته باشید بسیاری از کارها آنقدر که در ذهنمان بزرگشان کرده‌ایم، بزرگ نیستند
و وقت و انرژی چندانی از ما نمی‌گیرند. این گونه کارها را به سادگی و حتی بدون فکر کردن و برنامه‌ریزی قبلی به انجام برسانید و در موردشان زیاد سخت نگیرید.

17- هرگاه ذهن شما تمایل به تسلیم در برابر لذت‌های زودگذر و کوچک ناشی از توقف انجام فعالیت را داشت، لذت‌های عمیق حاصل از اتمام کار را در ذهن خود برجسته کرده و یا جزئیات کامل آن را مرور کنید.

18- افراط در هیچ زمینه‌ای سودمند نیست.
در کار، تفریح، فعالیت، استراحت و … بهترین روش همان اعتدال است.

19- وقتی قصد انجام کاری را دارید ولی مدام آن را به تعویق می‌اندازید، دائماً درباره‌ی آن احساس گناه می‌کنید؛ اما وقتی کاری را که می‌توانید تا دو ماه دیگر انجام دهید همین حالا به انجام رسانید، ذهنتان در این دو ماه آسوده‌تر می‌شود و کمتر به آن فکر می‌کنید.

این ضرب المثل ژاپنی را به خاطر داشته باشید:

«دانش‌آموزی می‌تواند شوت‌های آزاد بزند که قبل از آن، مشق‌هایش را نوشته باشد».

20- پیش از اقدام به هر کاری باید برچسب‌هایی را که احتمالاً تاکنون به خودتان در مورد اهمال کاری‌تان می‌زدید، از خود جدا کرده و خود را مجدداً تعریف کنید.
به جای اینکه انتظار داشته باشید حس تنبلی هیچ گاه به سراغتان نیاید، بکوشید این حس را مدیریت کرده و بیشتر اوقات از آن اجتناب کنید.

21- اگر می‌خواهید برنامه‌ی شما برای مقابله با اهمال کاری در طول زمان متوقف نشود، لازم است در طول این مسیر دائماً انگیزه‌های خود را با ابزارهای مثبت تقویت کنید؛
مثلاً به حس خود در همه‌ی زمان‌هایی که کار مهمی را با موفقیت به اتمام رساندید، بیندیشید. چند تجربه‌ی موفق در زمینه‌ی غلبه بر تنبلی و سکون را به یاد بیاورید و مدام نتایج مثبت آن‌ها را در ذهن خود مرور کنید. هرگاه هم که در طول مسیر گرفتار تنبلی شدید، زیاد سخت نگیرید و دوباره از نو شروع کنید.

خب حالا وقت این رسیده که وارد میدان عمل شوید. تمام چیزی که نیاز داشتید را در این مقاله به صورت خلاصه به شما گفتیم. همین حالا دست به کار شوید. از بین کارهایی که دارید و مدت زیادی است که میخواهید انجام دهید یکی را انتخاب کنید که بسیار برایتان مهم است و فقط شروع کنید.

اگر از یک راه و از یک مسیر به هدف خود نرسیدید، سراغ راه بعدی بروید و یا حتی راه خاص خود را بسازید و به جلو بروید تا از هر آنچه شما را ناراحت می‌کند و مانعی در مسیر موفقیت شماست، رهایی یابید.

منبع: sookhtejet.com

0 مورد نقد و بررسی

م. شیخی

→ خواندن مطلب قبلی

روز جهانی بیسکوییت

خواندن مطلب بعدی ←

تا سال 2030 حدود 30% ارضی اروپا مناطق حفاظت شده می شوند

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *