هشت عامل کلیدی در تولید هورمون های شادی

هورمون های شادی

طی تحقیقی که در مورد شادی واقعی توسط دانشگاه هاروارد در یک دوره 75 ساله انجام شد ، مشخص شد افرادی که خود را با آنها محاصره می کنیم و همچنین مقبولیت ما در جامعه،می توانند بر سلامت جسمی و روانی ما تأثیر مثبت داشته باشند و به ما کمک می کنند تا عمر طولانی تری داشته باشیم .
عامل موثر دیگری که بر خوشحالی و احساس خوشبختی تأثیرگذار است ، هورمون های شادی است که در بدن تولید میشود.
عوامل موثر در خوشبختی می توانند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشند و شامل موارد زیر هستند:

انجام کارهایی که دوست دارید انجام دهید و داشتن آزادی انتخاب مسیر زندگی خود
حفظ روابط مثبت و پذیرفته شدن در جامعه
احساس رضایت از وضعیت خود و عدم مقایسه نامطلوب خود با دیگران
حفظ یک نگرش مثبت و اینکه اجازه ندهید که از تغییرات زیادی که در زندگی رخ می دهد ناراحت یا عقب بمانید
دستیابی به اهدافی که برای خود تعیین کرده اید و داشتن نگاه مثبت هنگام تلاش برای دستیابی به آنها
داشتن تناسب اندام و کاهش احتمال ابتلا به بیماری ها
و …
و در این بین ما می توانیم با انجام فعالیت هایی خودمان امکان ایجاد حس خوشحالی و خوشبختی را در خود افزایش دهیم که این عمل کاملا فردی است و با هورمون های شادی ما ارتباط دارد.

8 عاملی که باعث تولید هورمون های شادی می شوند

هورمون های شادی

1. ورزش کنید

ورزش نه تنها ما را متناسب و سالم نگه می دارد ، بلکه ما را از بیماری و تحلیل رفتن مصون می دارد. ورزش تولید هورمون های مختلف را تحریک می کند ، از جمله:
هورمون های رشد که برای ترمیم و رشد بسیار مهم هستند.
تستوسترون ، که به تازه سازی و نیرو بخشیدن به بدن و رشد عضلات کمک می کند.
انسولین و هورمونهای تیروئید که به تنظیم سطح گلوکز خون و به متابولیسم کمک می کنند.
علاوه بر این ، ورزش می تواند به مغز در تولید هورمون های مرتبط با شادی کمک کند :
دوپامین ، هورمون مسئول احساس خوب ما است. اگر ما قادر به رسیدن به اهداف بدن و یا وزن خود باشیم ، این هورمون در مقادیر بیشتری تولید می شود.
سروتونین ، که می تواند به کاهش علائم افسردگی کمک کند.
اندورفین ها که ارتباط مستقیمی با شادی دارند ، به این معنی که می توانند به دلیل خواص شیمیایی مشابه مورفین که برای تسکین درد استفاده می شود ، به کاهش درد جسمی یا علائم آسیب در عضلات کمک کنند.

2. مشارکت در انجام فعالیت هایی که لبخند بر لب شما می آورد
بازدید از مکان های جدید ، ماساژ آرامش بخش یا مشارکت در فعالیت هایی که لبخند بر لب شما می آورد، اعم از اینکه اعضای خانواده ، دوستان یا عزیزان شما را درگیر کند ، همه می توانند از استرس و مشکلاتی که ممکن است در زندگی روزمره ما جمع شود ، به راحتی استقبال کنند. علاوه بر این ، داشتن لبخند بر لب هنگام مواجه شدن با شرایط دشوار می تواند به تولید سروتونین و اندورفین در بدن کمک کند ، که هر دو با شادی در ارتباط هستند.

3. قرار گرفتن در معرض نور خورشید
علاوه بر دریافت ویتامین D از ماهی های مختلف و زرده تخم مرغ ، قرار گرفتن بدن در معرض نور آفتاب در اوایل صبح یا عصر (مراقب باشید از ساعت بین 10:00 تا 15:00 جلوگیری کنید) به پوست کمک می کند تا ویتامین D تولید کند. این ویتامین نه تنها به استحکام کامل استخوان ها و سیستم ایمنی بدن کمک می کند ، بلکه باعث ایجاد تحریک غیر مستقیم در تولید سروتونین می شود که علائم مرتبط با افسردگی را کاهش می دهد.

4. خوردن شکلات (در حد متوسط)
مطالعات نشان داده است که مصرف حدود 50–100 گرم شکلات تلخ 2 بار در هفته می تواند احتمال مرگ زودرس ناشی از بیماری قلبی را در فرد کاهش دهد. شکلات حاوی مواد شیمیایی اساسی است که به گردش خون کمک می کند و به تقویت عروق کرونر کمک می کند. شکلات تلخ ، که از 70-85٪ کاکائو واقعی ساخته می شود ، در این زمینه موثرترین است.اگرچه شکلات تلخ حاوی حداقل مقادیر قند و شیر است ، اما هنوز نباید کاملاً سالم تلقی شود و بنابراین فقط باید در حد متوسط ​​مصرف شود.

5. خوردن غذاهایی که سرشار از تریپتوفان هستند
تریپتوفان یک آمینو اسید ضروری است که بدن به خودی خود قادر به تولید آن نیست. تریپتوفان را می توان از شیر ، کره ، زرده تخم مرغ ، گوشت ، ماهی ، بوقلمون ، بادام زمینی ، بادام ، خرما خشک ، موز ، پنیر کوک و سایر غذاهای پر پروتئین تهیه کرد. بدن قادر است از این ماده برای کمک به تولید سروتونین و فرآیندهای عصبی که به ما کمک می کند احساس خوشبختی کنیم ، استفاده کند. علاوه بر این ، تریپتوفان در کنار اسید فولیک و آهن برای کمک به بدن در تولید گلبول های قرمز خون کار می کند.

6. بازی با حیوانات خانگی
شاید متوجه شده باشید که هنگام بازی با حیوانات خانگی میزان استرس شما کاهش می یابد. دلیل این امر این است که رابطه ما با گربه ها ، سگ ها یا سایر حیوانات خانگی که به ما علاقه نشان می دهند می تواند باعث افزایش تولید هورمون های مرتبط با شادی در بدن شود ، از جمله سروتونین و اکسی توسین (هورمونی که با عشق و روابط مرتبط است).

7. در آغوش کشیدن یا بوسیدن یکی از عزیزان
از آغوش و بوسه بین انسانها می توان برای نشان دادن عشق و مهربانی استفاده کرد. ما به طور کلی این اقدامات را با افرادی که دوستشان داریم انجام می دهیم که به نوبه خود منجر به تولید تعدادی هورمون مختلف در بدن می شود:

اندورفین ها – هورمون های شادی – که با احساس افسون همراه هستند.
دوپامین ، که وقتی احساس رضایت می کنیم تولید می شود و در نتیجه احساس خوشبختی ، هیجان و تحریک می کنیم.
اکسی توسین ، که به روابط مرتبط است و به ما کمک می کند تا با سایر انسانها پیوند برقرار کنیم.

8. مراقبه
مدیتیشن نوعی تسکین معنوی است که می تواند بعد از یک روز پر از شرایط عاطفی ، مفید باشد. مدیتیشن ، با تنفس آرام و عمیق، می تواند به تدریج ذهن شما را از شر هر گونه انرژی منفی که در آن روز جمع کرده اید ، خلاص کند. تنها چند لحظه تنها ماندن با افکار خود می تواند به شما کمک کند تا نسبت به شرایط خاص امتحان شده آگاهی و پذیرش داشته باشید و دیدگاه مثبت تری برای شما ایجاد کند. همچنین نشان داده شده است که مدیتیشن حداقل برای 30 دقیقه باعث کاهش تولید کورتیزول میشود، هورمونی که در زمانهای پراسترس تولید می شود ، و باعث جایگزین کردن آن با اندورفین ها که مسئول احساس راحتی هستند،می شود. اندورفین همچنین باعث ایجاد احساس شادی و نشاط می شود ، روند پیری را کند می کند و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند در حالی که امواج مغزی را به طور همزمان تنظیم می کند تا خیالی آرام برای خواب بهتر شب داشته باشید.

نتیجه گیری
اگرچه خوشبختی برای افراد مختلف معنای متفاوتی دارد ، اما تجارب زندگی و سایر عوامل برون مرزی مانند وضعیت اجتماعی ، تحصیلات ، محبوبیت شغلی ، سلامتی ، مسئولیت ها و دستاوردها همه در تکمیل زندگی ما نقش دارند. بعضی از اینها ممکن است برای کمک به شما در رسیدن به اهداف خود ترکیب شوند ، در حالی که بعضی دیگر ممکن است به سعی کمی احتیاج داشته باشند تا بتوانید به موفقیت برسید. با این وجود ، هر شخصی قادر است به نوعی در زندگی خود موفقیت کسب کند ، که به او بهترین شانس برای احساس خوشبختی و رضایت پس از آن را می دهد.

تهیه ، تنظیم و ترجمه: تحریریه مثبت نوش

برگرفته از samitivejhospitals

0 مورد نقد و بررسی

ع. فراحمی

→ خواندن مطلب قبلی

سبک زندگی مثبت

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *